Hva er en god tryllekunstner?

hva er kunst skøyteløper

Hva er en god tryllekunstner?

Hva er egentlig en god tryllekunstner? Hva avgjør om han er god, dårlig, midt på treet eller rett og slett aldri burde stått på en scene? Dette har det vært skrevet bøker om, men kan man trekke frem noen hovedpunkter for hvordan dette bør påvirke deg som booker underholdning, forhåpentligvis en god tryllekunstner?

Teknikk vs presentasjon

Tryllekunstnere er ofte bekymret for hvordan de selv skal bli en god tryllekunstner. De har gjerne fokus på det å bli kjent, få jobber og fremstå som vellykket, lenge før de i det hele tatt burde tenkt på å stå på en scene. De har gjerne hoppet over det essensielle med å få en dyp og generell forståelse av hensikten med å være en tryllekunstner og hva underholdning er og skal være for deg som kunde.

Det å være tryllekunstner er ikke noe mer spesielt enn andre tilsvarende kunstformer, men det er store forskjeller på god og dårlig. Du vil med stor sannsynlighet komme over tryllekunstnere som kan gjøre de mest fantastiske «flourishes», og gjøre de mest hinsides triksene, rent teknisk sett. Mens presentasjonsteknikk og stil er monoton og kjedelig, og til de grader preget av selv-profilering at han på ingen måte fungerer i alle arrangement. En annen tryllekunstner, som gjør en enkel effekt, men som er livlig, sosial, interaktiv og fremstår stilfull og profesjonell, vil med stor sannsynlighet bli bedre mottatt av publikum.

Teknikk og presentasjon er to helt forskjellige tema, og med det ene følger absolutt ikke det andre. Det er få gode tryllekunstnere som kan påstå de har fantastisk teknikk og en eminent presentasjon.

Polert

En god tryllekunstner er polert. Han har brukt mye av sin tid på å øve inn perfekte ‘moves’ og gode presentasjoner. Uavhengig om det i utgangspunktet er et «enkelt triks». En god tryllekunstner er polert til fingerspissene, uansett nivå på selve trikset i seg selv. På den andre siden, har vi de som løper rundt og kjøper nye triks, og tar disse umiddelbart ut blant folk. Dette er ikke bare ødeleggende for han selv, men for hele miljøet. Behovet for å vise nye effekter for å imponere sitt publikum virker ekstremt sterkt i tryllemiljøet, i sterk kontrast til andre mer profesjonelle miljøer, f.eks musikermiljøet. Behovet for å fremheve seg selv og sine ferdigheter, henger ofte langt utenpå evnen til å profesjonalisere effekten og presentasjonen.

Misdirection

Avledning eller ‘Misdirection’ er kanskje det beste beviset på hva en god trylleskunstner er. Avledning er evnen til å få publikum til å følge med på noe annet enn hva de burde. Dette er ofte det som avgjør og topper avgjørelsen på hvorvidt du er en dårlig, god eller en topp tryllekunstner. Dette er tilnærmet umulig å bedømme godt selv, og er noe man oppnår over tid. Det er også noe andre tryllekunstnere gir sine kolleger god referanse på. Hører du en tryllekunstner som påstår «Jeg har god misdirection», så kan du egentlig bare lete videre til neste artist. Det gjelder også generelt – en god tryllekunstner har gode referanser.

Referanser

En god tryllekunstner har alltid gode referanser, og de er navngitt med både navn og firmanavn. De kan kontaktes, og de kan gi deg de referanser du trenger. Tomme uttalelser er ofte falsk reklame, og de er det mange av. Du er heller ikke en god tryllekunstner selv om du har stått på scene med en annen god tryllekunstner. Du er ikke nødvendigvis en god tryllekunstner selv om du har gjort jobber for store selskaper som Rema 1000 eller Vy eller heller. Det vil overraske deg hvor mange som ikke kan stå ansikt til ansikt meg seg selv, og stå for 100% av det de markedsfører seg som.

Husk, en god tryllekunstners jobb er egentlig å underholde et (gjerne kresent) publikum. Til dette trengs det mer enn en neve usanne ord og uttrykk på en webside, som med stor sansynlighet fremstiller artisten på en fullstendig misvisende måte.

Be om referanser. Be om navn. Be om uttalelser. Kontakt dem. Forsikre deg om at det du bestiller er hva du får.